• Cirkus

mcc
hotell ostermalm

Välkommen i teatervimlet

Motala Teaterförening har kommunens förtroende att arrangera teater, dans och annan scenkonst för Motalaborna och hitresta besökare. Vi arbetar helt ideèllt. Att vara medlem innebär att man är med och stödjer det lokala kulturutbudet och kan ta del av alla förmåner som Scenpasset, ditt medlemskort ger. Att vara medlem kostar endast 150:- för ett helt år. För ett par på samma adress kostar det bara 230:-.

Välkomna.

Höstens program är i det närmaste spikad.

Medborgarbandet facebook1I dagsläget, 22/7, har vi fem föreställningar klara om vi undantar nycirkusföreställningen på Hamnparkeringen den 30/8, "Inget kalas utan knas", som vänder sig till den yngre publiken.
Medborgarbandet kommer till oss 2 /9. Det är en stjärnspäckad politisk kabaré med humor och extravagans med bl.a. Nina Persson.
Den 4/10 framförs den hjärtvärmande moderna klassikern "Shirley Vallentine". Den tvåfaldiga Guldbaggevinnaren Maria Lundqvist ses i rollen som Shirley Valentine.
Näktergalarna, en magisk, musikalisk berättelse om de tre operastjärnorna Jenny Lind, Christina Nilsson och Signe Hebbe gestaltade av Divine kommer till oss den 2/11. Trion består av sångerskorna Caroline Gentele, Gabriella Lambert-Olsson och Karin Nybom.
"Marknadsafton" av Vilhelm Moberg med Allan Svensson, Sanna Ekman m.fl. gästar oss 15/11. En liten pärla i Mobergs dramatik.
Olivia Stevens avslutar Teaterföreningens höstsäsong med två minikonserter. Dels Romance, som är en fransk chanson med Barbara, Brel & Piaf och Zarah Leander, där hon framför sångerna och berättar om hennes fantastiska och farliga liv.
Vi hoppas att hitta ytterligare en teaterföreställning men det har visat sig vara svårt att få pusslet att gå ihop. Det måste finnas en ledig Teatersalong när Teatersällskapen kan komma och vice versa samt att vi får en rimlig spridning på våra arrangemang.

Läs recension om GIFTA av Elin Wrethov på Helsingborgs Dagblad

Teater av August Strindberg Bearbetning och regi: Björn Melander I rollerna: Andreas Rodenkirchen, Camilla Nyberg och Rolf Christianson.

BESKUREN-Gifta 2Att se föreställningen "Gifta" i Teatersalongen är lite som att sitta och tjuvlyssna på någon annans gräl. Så avskalat, trovärdigt och nära är spelet. Skådespelarna travar fram och tillbaka på scenen eller står avvaktande vända mot publiken.
Det är inte vilket gräl som helt, utan ett böljande samtal som ena stunden är ursinnigt sprakande med litterära referenser och djupdykningar i könsmaktstematik och i nästa stund rena regnskurarna av plumpa påhopp och förolämpningar. Högt och lågt blandas och statuspendeln slår fram och tillbaka mellan de inblandade.

Så är det också August Strindbergs "Giftas"-noveller som ligger till grund för manuset. Regissören Björn Melander har sammanfogat novellerna med ett antal andra Strindbergverk där författaren lägger ut orden om kvinnans roll och äktenskapet. Melander har skapet en fristående tät och laddad historia som utspelar sig på ett badhotell på en skärgårdsö på 1920-talet.
Konstnären Maurice har blivit kvar på badhotellet med sin skrivkramp medan frun Henriette rest till staden för att andas fri luft. På hotellet träffar Maurice den karismatiske Gustav som snabbt blir en god vän och förtrogen. Gustav ger råd och kommer med sanningar om det knakande äktenskapet som Maurice tacksamt slickar i sig. Tillsammans klär männen mer eller mindre bokstavligt av Henriette i hennes frånvaro. Spänningen skruvas upp när Henriette kommer tillbaka till ön och det visar sig att hon och Gustav har ett förflutet ihop.
Föreställningen börjar aningen trevande utomhus. Maurice anländer i en båt. Han och Gustav småpratar om homofiler och lesbianer och man bävar lite inför ett frejdigt lustspel där ”politiskt inkorrekt” dialog rättfärdigas med att ”det är Strindberg”.
Men så blir det inte. Även om första delen av pjäsen är mer tidsmässigt daterad är dialogen okonstlad och engagerande. När Henriette ansluter blir pjäsen ett nervigt kammarspel, som lika gärna kunde ha utspelat sig idag. Det handlar om hur vi förblindas av avundsjuka, blir elaka när vi såras, är för stolta för att be om förlåtelse, om kärlekslängtan och hämnd. Diskussionen om hur man skapar en rättvis relation har inte heller blivit mindre aktuell på de dryga hundra år som gått sedan Strindberg dog.
Svenska Teatern Stockholms lilla ensemble har gästat Arilds vingård de senaste somrarna och utgörs av en sammansvetsad kärntrupp. Samspelet imponerar. Replikerna snärtar och blickarna bränner. Extra skarp blir kontrasten mot den trivsamt lantliga vingårdsmiljön, solen som går ner över fälten utanför fönstren och sillamackorna på tallrikarna i restaurangen.

Musikstycken bryter av grälen och det är, tematiken till trots, en välbehaglig teaterkväll. Och när man bävar lite inför det mest gubbiga gammeldags orerandet får man betänka att dessa anakronistiska gubbar som retar sig på frispråkiga framgångsrika kvinnor faktiskt, sorgligt nog, existerar även idag.

Se recension av Halland Love Stories

hallandlovestories 1000

En seger i regnbågens färger. Rickard Söderberg suverän på scenen.

rickard foajen 600Samma dag som det tillkännages att kommunen sänker de årliga bidragen till kulturföreningarna i Motala – teaterföreningen får i år 40 000 kronor mindre än förra året – är salongen i Folkets hus absolut fullsatt.
Läs recension av Per Carlsson i MVT!

Se mer bilder!

Populär underhållning vid årsmötet

20180313 arsmoteSå har då Teaterföreningen haft sitt årsmöte. Verksamhet och ekonomi för det gångna året redovisades och planeringen för innevarande år presenterades.

Tre ledamöter lämnade styrelsen, Helena Bergström, Urban Larsson och Marija Aurell. Nyvalda ledamöter blev Annika Qvarfordth, Kenneth Carlsson och Ruth Liminga. Omvald som ordförande blev Hans Enkvist liksom att ledamoten Eva Nilsson blev omvald. Sekreteraren Ragnhild Wärn och kassören Rolf Larsson har ett år kvar.

De 45 församlade kunde efter årsmötet lyssna till musikgruppen "Gott och Blandat". De framför visor med stor bredd, från Taube till Beatles. Bandmedlemmarna är Tomas Björklund: Gitarr, sång. Kenneth Karlsson: Bas, percussion. Gullmar Bergman: Klav, dragspel och sång.

Se bilder!

Kejsarn av folkhemmet - Recension av Cecilia Djurberg i Aftonbladet

Cecilia Djurberg ser Lagerlöfs saga i ny uppfriskande dramatisering

Kejsarn av Portugallien Fot
Det snöar hyvelspån över scenen när Riksteatern ger Selma Lagerlöfs Kejsarn av Portugallien. Lucas Svensson har, i sin helt nya dramatisering, flyttat fram handlingen till Per Albin Hanssons 1930-tal och lagt betoningen på klass i denna klassiker från 1914. Nu driver Erik i Falla sågverk och hans måg Lars är en socialdemokrat som ser folkets älskade skog som kapital att skövla.

Läs hela recensionen i i Aftonbladet!

Brinnande aktuell dansteater

Recencion. Öronproppar delas ut i foajén, vilket kan tyckas lite avigt inför en föreställning med ett verkligen rykande aktuellt och omvälvande viktigt budskap.

FATTA med Cleo och JUCK press5-768x512

Läs hela recensionen av Per Carlsson i MVT!

Se MVT:s recension av "Allt du måste veta om POP!"

Allt-du-maste-veta-om-pop-Foto-Martin-Skoog11-768x512Popfixerad trio med udda fakta
MUSIKTEATER ”Allt du måste veta om pop” är en titel som gapar över för mycket. Och de tre popfixerade journalisterna, tidigare kända från radio, erkänner mot slutet att en tvåtimmarsföreställning inklusive paus ju inte räcker för att hålla det löftet.

Läs mer!

Sällsynt läcker underhållning

Så skriver Per Carlsson i MVT om Romeo Julia Körens Decamerone!

start decamerone

Sexigt, roligt, elegant, vackert. Så tyckte vår recensent om Romeo och Julia-körens uppförande av Decamerone på Motala Convention Center.

Läs hela resensionen i MVT!

Utsålt när Storbandet jubilerade med Hanna von Spreti som gästsolist

storbandetfinal 1000

Bejublad föreställning när Motala Storband fyllde 50 år och Motalas egen musikalstjärna, Hanna von Spreti gästspelade som solist.
Teaterföreningens ordförande, Hans Enkvist, skriver:
WOW vilken kväll det blev, ett fullsatt Folkets Hus, drygt 400 pers fick uppleva en toppenkonsert med Motala Storband, Lena Tjäder-Smith och Hanna von Spreti i högform. Hela publiken släppte loss till Gloria Gaynors hit I Will survive. Alla somnar nog med ett leende på sina läppar.

Läs även om Motala Kulturnatt i MVT!

"Dimensioner" - Varierande händelseförlopp.

Dimensioner-Foto-Jose-Figue

Recension av "Dimensioner" av Per Carlsson

Kärlekskamp i parallella världar

Vad hade hänt om jag hade gjort så där i stället, eller sagt så här…?

Så tänker vi alla, många gånger livet igenom.

”Dimensioner” visar många alternativa scener ur en relation mellan två unga, ganska udda personer: kvantfysikern Marianne och biodlaren Roland, som träffas på en maskerad, där Roland lämpligt nog är klädd i någon sorts bidräkt, gul- och svartrandig.

Läs hela recensionen i MVT!

Opera i miniformat engagerade och berörde publiken

butterfly

Hans Enkvist: - Hemma igen efter att ha upplevt den fantastiska föreställningen Butterfly med Malmöoperan, i Folkets Hus. En upplevelse med musiker live på scenen till skillnad från de digitala sändningarna. Synd att inte fler kom än de cirka 70 pers, Vad gör folk egentligen?

Vacker tragedi i fickformat
En av operavärldens mest hjärtslitande snyftare, ”Madame Butterfly” är på turné med Malmö Opera i en tät och komprimerad version; även titeln är kortad. Scenen är oundvikligen liten men känslorna är stora. Ensemblen förmedlar verkligen det oändligt sorgsna i historien.
Läs Per Carlssons recension i MVT!

Teaternytt

Läs de senaste teaternyheterna på nätet i
start nummerse

eller i Riksteaterns blogg