Välkommen i teatervimlet

Motala Teaterförening har kommunens förtroende att arrangera teater, dans och annan scenkonst för Motalaborna och hitresta besökare. Vi arbetar helt ideèllt. Att vara medlem innebär att man är med och stödjer det lokala kulturutbudet och kan ta del av alla förmåner som Scenpasset, ditt medlemskort ger. Att vara medlem kostar endast 150:- för ett helt år. För ett par på samma adress kostar det bara 230:-.

Välkomna.

Höstprogrammet 2019

Vårprogrammet avslutades med en svängig konsert.

susanne 300Ett av Sveriges bästa coverband, Keep it Up, gästade oss den 10 maj. Susanne Boll, uppväxt i Motala, gjorde en strålande vokalistinsats. De spelade en svängig countryblues och man drogs lätt in i låtarna. De framförde också eget skrivet material som i mina öron var kanonbra.

Susanne är en framgångsrik deckarförfattare och flera av låtarna var inspirerade av händelserna i hennes böcker.

Tänkvärd komisk föreläsning om att må bättre.

ticksteranpassad

Jojje Jönsson och Lars Claesson sparrade varandra ypperligt i en teaterföreläsning, kallad NU DÅ?!. De gjorde det  med roliga men också allvarliga vinklingar i hur man kan lära sig att vara sig själv.

Efter en lång tids depression fick Lars diagnosen bipolär. Han blev efterhand bättre och Lars insåg att han lärt sig så mycket om sig själv och fått många verktyg för att må bättre, varje dag. Detta delar Lars med sig av och blandar sin komiska talang med att öppna sig fullt.

Tillsammans bjöd Jojje och Lars på något dom själva valt att kalla en föreläsningsföreställning. Där det fanns utrymme för mycket skratt, många tankar och ofantligt mycket glädje.

Läs recension om "Jag är en annan nu"

start jagarenannannuPerCarlsson börjar recensionen med:

Björn Runge har många gånger visat sin förmåga att beskriva våra strategier kring livslögner, sjukdom och död. I pjäser, en roman och i filmer som ”Om jag vänder mig om” och nu senast ”The Wife”.

”Jag är en annan nu” skildrar en relation mellan ett slags modersmonster och en dotter som desperat behöver den mamma som borde finnas inuti monstret.

Läs hela recensionen på MVT