Välkommen i teatervimlet

Motala Teaterförening har kommunens förtroende att arrangera teater, dans och annan scenkonst för Motalaborna och hitresta besökare. Vi arbetar helt ideèllt. Att vara medlem innebär att man är med och stödjer det lokala kulturutbudet och kan ta del av alla förmåner som Scenpasset, ditt medlemskort ger. Att vara medlem kostar endast 150:- för ett helt år. För ett par på samma adress kostar det bara 230:-.

Välkomna.

Live med Fröken Elvis

Nytt datum för konserten: 9 maj 16:00

frokenelvis3

Söndag den 9 maj 16:00 livesänder vi en konsert med Fröken Elvis på vår Facebooksida.

Om du tänker dig att du har ett band med dina bästa vänner, ni klickar både musikaliskt och har samma smak för gott fika.
Där har du Fröken Elvis! Allt började med Elvis på svenska, som också blev namnet på vårt första album som släpptes 2015. Ett album med Elvis låtar med nya översättningar och i nya arrangemang i typiskt "Fröken Elvis-stil". Musik med humor, värme, lite allvar och en jädra massa instrument.

Vårt andra album, "Kungen och vi", släpptes våren 2017 och där blandar vi Elvis med våra egenskrivna låtar. Skivan nominerades för Manifest-priset Årets album i kategorin visa.

22 November släppte vi singeln "Håll mig " på Spotify som spelades in live på Södra Teatern under julturnén 2018.

Sedan Fröken Elvis bildades har vi gjort över 200 spelningar - från Jokkmokk i norr till Malmö i söder, och därtill både i Finland, England och på Färöarna. Under 2019 har vi fokuserat på göra nytt material inför kommande skiva och spelningar, men 2020 är vi tillbaka på konsertscenerna igen. Vi längtar efter att återigen möta vår underbara publik och få göra det vi älskar mest - spela musik, det är magiskt!

Föreställningen är en specialföreställning på en timma som aldrig tidigare gjorts..

Vi säljer inga biljetter, men tycker du det är bra och uppskattar initiativet får du givetvis stötta vår systerförening i Gnosjö med en symbolisk summa till deras swishnummer:

Läs artikel om vårens livesändningar i Östgötatidningen

reportage ostgotatidningen

Live med Carl-Einar Häckner

hecknerLördagen den 13 mars 18:00 livesänder vi en specialföreställning med Carl-Einar Häckner på vår förenings Facebooksida. Det är ett samarbete mellan 65 lokala arrangörsföreningar utöver hela landet. Kvällens föreställning sänds direkt från vår systerförening i Gnosjö. Det är inget fusk allt spelas live inför en öde teatersalong. Detta för att vi vill ha den unika nerv och närvaro som man bara kommer åt när det gör i realtid.
Carl-Einar Häckner är en av landets mest meriterade och prisade magiker, komiker och underhållare. Han är känd för sin egen stil, där värmen och humorn får står i första rummet i hans trollerinummer.
När stand up komikern Carl Stanley i Värvet fick en fråga om sin stora förebild svarade han kort och gott: ”Carl-Einar Häckner tillhör inte en genre, han är en helt egen genre.”
Kvällens föreställning är en specialföreställning på en timma som aldrig tidigare gjorts. Det blir en galen blandning av musik, trolleri och absurd humor. Innehållet blir en blandning av klassiska nummer och helt nyskrivet material. Ett bärande element är den direktkonversation han har med publiken via kommentarsfältet under livestreamen. Något som är helt nytt även för Häckner är att han jobbat fram en teknik så han kan trolla med närbild mot kameran. Som liveunderhållande som jobbar mycket med publikreaktioner är det här naturligtvis en spännande konstnärlig utmaning.

GLADA NYHETER!!!

livesandningar gnosjoKära publik, vi saknar er och vi har absolut inte glömt er!
Därför erbjuder vi nu tre livesända föreställningar här på föreningens Facebooksida direkt hem till er! Som för så många andra så är det
svåra tider också för oss arrangörsföreningar, samtidigt som saknaden efter liveupplevelser hos oss alla är större än någonsin.
I väntan på att vi skall kunna öppna teatern har vi gått ihop över
50 ideella Riksteaterföreningar utöver hela vårt land för att livesända dessa föreställningar
.
Det är vår systerförening i Gnosjö som tagit initiativet och allt sänds direkt från deras tomma teatersalong
.
Här är det inget fusk, föreställningarna spelas samtidigt som du
ser dem med allt vad det innebär av närvaro och nerv. Går strömmen blir det mörk, blir någon skådespelare sjuk ställer de in.
Så notera följande tre datum då du är välkommen in hit till vår Facebooksida:
Söndag 28 feb kl. 18.00
- 123 Schtunk
Lördag 13 mars kl. 18:00
- Carl-Einar Häckner
Lördag 27 Mars kl.18.00
- Fröken Elvis
Gnosjö med en symbolisk summa till deras
swishnummer:

Riksteatern meddelar

Enligt mail från Riksteatern:

Turnéstart tidigast 1 mars

corona skrivmaskin

Med anledning av att smittläget även efter helgerna fortsatt är oroande har Riksteaterns ledningsgrupp beslutat att turnéstart för Riksteaterns produktioner inte är möjligt före den 1 mars. Ledningsgruppen har även beslutat att ingen publik verksamhet kommer att ske fram till den 24 januari, d.v.s. inga premiärer, genomdrag eller publika evenemang, även i Riksteaterhuset i Hallunda.

Det innebär för vår del att "Medea", som skulle ha spelats den 23 februari, ställs in.

Vi har ytterligare två föreställningar inbokade från Riksteatern, "Tre lite äldre systrar" 7 mars och "Den förbjudna kärliken" 4 april. Vi återkommer så snart vi vet hur det går med dessa.

Sedan har vi även inplanerat en konsert med The Refreshments 20/2 men allt pekar på att även den inte kan genomföras. Vi undersöker nu med produktionsbolaget hur vi skall göra och återkommer med besked.

scenrum