ticksterlogga

dansarrost

Lördag 3 mars 2018 kl 19:00

Plats: Motala Convention Center, Teatersalongen

Med utgångspunkt i föreningen FATTAs agenda att arbeta mot sexuellt våld åker rapparen Cleo och danskollektivet JUCK ut på turné.

FATTA-med-Cleo-och-JUCK-fotTre killar stod åtalade för att ha våldtagit en 15-årig tjej med en glasflaska, de blev den 14 maj 2013 friade av Umeå tingsrätt. Den friande domen var droppen för organisationerna "Make Equal" och "Femtastic" som gick samman och bestämde sig för att agera. Resultatet blev FATTA.

FATTA är en ideell medlemsförening för alla oavsett kön eller könsidentitet som vill engagera sig mot sexuellt våld och för samtycke.
FATTA är sprungen ur en frustration över hur samhället och rättssystemet ser ut idag.

I svallvågorna av kampanjen #metoo åker den ideella medlemsföreningen Fattas budskap ut på Riksteaterturné. Budbärare är en av Fattas initiativtagare – rapartisten och låtskrivaren CLEO, samt danskollektivet JUCK som med rötter i streetdance arbetar utifrån samtida samhällsdebatter om genus, sexualitet, femininitet, etnicitet och normkreativitet. Med verklighetsbaserade texter, dans, musik och film iscensätter föreställningen FATTAs budskap om att arbeta mot sexuellt våld och för samtycke.

En första version av föreställningen producerades av Dansens Hus som en del av streetdansfestivalen Urban Connection 2016.

Regiöga: Lo Kauppi

Cleo. Svenska rappens mamma. Med dryga 10 år på hiphop-scenen har hon gjort musik med framgångsrika artister som Linda Pira, Adam Tensta, Alina Devecerski, Looptroop Rockers, Kristin Amparo, Syster Sol, Mwuana och Trainspotters.
Hon släppte sin första EP 2007, följde upp det med debutalbumet 2011 och den prisbelönade EP:n ”Vem E Han” tillsammans med Kristin Amparo 2014. 2016 kom första solo EPn ”Vi Har Sagt Allt”.
Hon vann titeln ”Årets Liveakt” på Kingsizegalan 2015 och ”Årets Live” på Manifestgalan 2016. Hon stod även nominerad till”Guldmicken” på P3 Guld-galan 2015. Ingen lämnas oberörd när Cleo står på scen!

FATTAs hemsida:
CLEOs hemsida:
JUCKs hemsida:

Jucks Facebook-sida:
CLEOs Facebook-sida:
FATTAs Facebook-sida

CLEO/spoken word på Dramaten:

Spellängd: 1 timma 5 minuter med 5 min. paus.

Biljettpris xxx:-, med Scenpass, Platenkort eller Personalklubbskort xxx:-, ungdom t.o.m.25 år xxx:-

biljettknapp tickster

Det går också bra att köpa biljetter i Receptionen i Folkets Hus som har öppet:

Måndag 08:00-17:00

Tisdag-torsdag 08:00-16:00

Fredag 08:00-15:00

Lunchstängt 12:00-13:00

Biljetter säljs även timmen före föreställningen i Folkets Hus foajé.

Teaternytt

Läs de senaste teaternyheterna på nätet i
start nummerse

eller i Riksteaterns blogg