noje

mcc
hotell ostermalm

Vad är riksteatern

Riksteatern är en folkrörelse som äger en turnerande nationalscen. 236 riksteaterföreningar(varav Motala Teaterförening är en) i Sverige är en del av Riksteatern som arrangerar, förmedlar, producerar och utvecklar scenkonst. Riksteatern når årligen en sammanlagd publik på drygt 1 200 000 personer. Riksteaterns vision är att skapa mentala krockar på många språk för att sätta tanken och känslan i rörelse samt bidra till att varje medborgare deltar, har inflytande och känner delaktighet i samhället. Riksteaterns vision är också att vara föregångare i att utöva och utveckla nya former för deltagande, delaktighet och inflytande, för att skapa morgondagens demokrati. I genomsnitt spelar Riksteatern cirka 10 föreställningar på olika scener i Sverige varje dag under säsong. 465 personer anställs av Riksteatern per månad under turnéperioderna i september-maj och varje natt bor 40 av Riksteaterns medarbetare på hotell. Sedan 2006 finns det fem turkiska riksteaterföreningar som arrangerar föreställningar för turkisktalande publik. Riksteatern har också en omfattande internationell verksamhet, bland annat ett flerårigt samarbete med sju teatrar i Finland och teatern gör regelbundet gästspel utomlands. Södra Teatern och Cullbergbaletten är också delar av Riksteatern. 21 organisationer har valt att ansluta sig till Riksteatern. Riksteaterns statliga anslag uppgår 2010 till 265 MKR, stasbidraget för 2011 uppgår till 252 MKR. Birgitta Englin är vd för Riksteatern sedan 2005. 2007 anställde Riksteatern 805 personer, som sammanlagt motsvarar 309 heltidstjänster, i ett åttiotal olika yrkesgrupper. 2007 hade Riksteatern rekordmånga 42 000 medlemmar, många arbetar ideellt i lokala riksteaterföreningar där teaterintresserade människor möts för att bland annat välja ut och köpa in föreställningar. Riksteaterns regionala nivå förmedlade över 6 700 föreställningar, främst för barn och unga, under 2007. 2008 firade Riksteatern 75 år. Den första Riksteaterföreningen bildades i Bollnäs 1933 och den första produktionen som turnerade med Riksteatern var Dramatens uppsättning av John Drinkwaters En fågel i handen. Den första egna produktionen, operetten Balalajka, hade premiär 1940.

Teaternytt

Läs de senaste teaternyheterna på nätet i
start nummerse

eller i Riksteaterns blogg